pEnGikOt

Sunday, March 10, 2013

Taksub dengan negeri

Heran betul la aku dengan orang yang semangat kenegerian dia tinggi ni. Aku faham je kalau ko lahir kat negeri tu or ko kawen dengan orang negeri tu dan ko suka duk negeri tu sampai bila2 dan nak mati beranak bercucu semua kat situ..but..perlu ke ko TAKSUB?


Macam baru2 ni aku ada tngok kat fb ada sorang ni dia post sumthing la pasal air dan dia amik salah satu keratan akhbar yang mengatakan Kelantan adalah negeri yang air paling tak bersih. Then aku pun tngok komen kat bwah tu… Ya hampuuunnnn..berjela panjang begado dan takleh blah tu siap leh masukkan politik skali..

                             

Dan ada yang lain tu aku tengok ada sorang ni.dia post gambar pndatang asing kat KL dan Selangor..dan gambar tu waktu cuti umum rasanya  So…macam biasalah..komen begado caci maki harus berjela panjang..

Dan baru pagi tadi.aku ada nampak status sorang hamba Allah ni..dia marah pasal orang yang kutuk TMJ dan Johor. Kesnya pasal bola kot.. dan terus meroyan kata  orang yang kutuk tu kalau kawen dgan org Johor or melancong ke negeri Johor perlu lempang diri sendiri dengan selipar.




Nampak tak kat situ? Faham tak maksud aku ni?

Okhay la..bagi aku kan.ko nak taksub mende dengan negeri ko? Sok kalau mati masuk kubur tu..ada ke malaikat tanya ko dari negeri mana? Takdenye derrrr~ Soo.takyah kot nak taksub sangat..

Aku pun marah kalau orang kutuk negeri aku Selangor yang tercinta ni..tapi aku tengok gak dia kutuk tu mende pe..kalau benda common macam jalan belubang sana sini..trafik jem sepuluh juta tahun baru clear or ramai pndtang asing.. bagi aku..takde mende kot. Sebab memang itu hakitkatnya..

Sooo.nape aku nak meroyan dan buat sesi hamun dalam komen?

Dan yang pasal TMJ tu.dia kutuk pasal bola.bukannya kepimpinan TMJ trhadap rakyat negeri Johor..soo.apa kna mngena dengan kutuk Sultan dan bola? Kalau rasa takleh terima teguran..takyah la masuk arena sukan? Betul tak?

Dan untuk pengetahuan korang jugak.. Sultan ke Agung ke..dorang bukan MAKSUM a.k.a orang yang bebas dari melakukan sebarang dosa macam Nabi. Dorang manusia biasa..cuma darah keturunan dan kedudukan dorang je beza.

Dan setiap negeri.mesti ada kurang dan lebihnya..takde mende sangat la setakat ko nak kata selangor ni negeri indon ke apa..sebab negeri yang lain pun ada masalah dorang jugak kan?


Jadi..bersikap terbuka dan jadilah insan yang ilmiah. Sekian

0 SAY WHAT??!!!!: