pEnGikOt

Tuesday, September 13, 2011

Hutang MARA dan Penyelesaiannya :)

ALHAMDULILLAH, masalah aku dengan MARA hampir selesai. Sebab semalam aku pegi pejbat MARA yang kat KL tu, so setelah dibuat beberapa langkah yang dicadangkan, aku pun hampir berjaya mnyelesaikan hutang MARA aku :)


Korang ada masalah sama? Meh sini aku critakan masalah aku dan pnyelesaian dia. Mana tau korang leh wat mcam aku gak ke.....

                                                         
1st: aku call MARA kat nombor ni 03- 26132152. And seblum call, korang pstikan korg ada no akaun MARA korang...nanti xde la thegeh2 nak cari bila dia tnya kan.... And klau xde pun xpe, korg sebut je no ic korg,..pndai la pgawai MARA tu cari dalam sstem. *negara dah maju nyehhh~ 

2nd: Korang tnya la brpa jumlah hutg korg *klau korg xtahu, pastu korg tnya la dah kna black listed ke belum. Kalau belum, syukur :) Kalau dah kna black listed  mcam aku *nanges korg tnya la brpa jmlah hutang yg trtunggak tu. Dan brpa korg prlu byar utk lpaskan nama2 pnjamin tu *wahhh...mcam cter CSI kan..ada tbusan gitewww~ Dan bagi yg da bkerja...korg leh tnya pgwai tu cmner nak byar guna potong gaji atau kuar kan KWSP.

3rd: mula la pk kan mcam mana korg nak slesaikan msalah tu. bncang dgan ahli kluarga ke, bncang korg laki bini ke *utk yg da kawen atau pun klau ada duit,..korg bayar je hbis smua.


Cara pnyelesaian aku adalah dengan kluarkan KWSP. Ye la, sbab  aku kan dah keje.... So, sape yang nak bayar MARA guna KWSP, ini adalah caranya. Korang pegi kiosk KWSP yang brdekatan, pastu korg cetak penyata terkini KWSP tu *2011 pnya pnyata la. 

Lpas tu, korang pegi pejabat MARA dan masa kat kaunter tu, korg cakap la korg nak jelas kan hutg MARA yang trtunggak dan nak jmpa pgwai loan korg. Nanti kerani tu akan pngil sorg pgawai yang mmang jaga akaun pnjaman korg. Nanti bla jmpa pgawai tu, korg cakap la pe msalah korg smpai xleh bayar dan bgtau skali kat dia yang korg nak bayar pnjaman guna KWSP.
Selalunya untuk yang mula keje mcam aku...duit dalam KWSP tu mmang xbnyak...tapi ckup la kalau nak lpaskan nama pnjamin dari black listed. Senang kan? heheh



Haaa...untuk yang luar dari daerah KL dan Selangor aku xpasti mcam mana. Sebab aku setelkan ni terus pegi ke pjbat MARA kat KL tu...harus smua ada kan.... But, no worries dear...mcam yang aku cakap tdi..korang call dulu.dan baru cter mcam mana nak setel kan :) 

p/s: dah alang2 masuk sini kan.. pe kata masuk kat SINI plak.. kata sapotttt

5 SAY WHAT??!!!!:

inang naqirah said...

so ko nye dh setel eh??waaa..tggal ak je xsetel lg...nges ~

Unknown said...

blom setel gak la nok...aku ada hutg ag 300 :( tpi syukur la bnyak da langsai :) heheh

Anonymous said...

thanks,baru aku tau

Anonymous said...

Bagaimana pula jika penjamin ingin melangsaikan hutang si peminjam menggunakan akaun kwsp si penjamin?

Unknown said...

orang atas ini: alamak.maaf lah..yang tu saya tak pasti.kena call KWSP sendiri la tanya..wahhh.baik sunguh nak bayarkan utang peminjam..errr.saya ada utang jugak.tak nak tolong ke? ehhhh :P