pEnGikOt

Sunday, November 17, 2013

Melaka dan cerita dia

Baru2 ni aku pegi Melaka. Kursus tahunan. So paham2 la kursus tahunan aku..harus bejalan dan jumpa member lama. Tak banyak nak citer pasal Melaka..pada pndangan aku Melaka adalah salah sebuah bandar yang SANGAT2 BERSIH! Even ko makan kedai lorong belakang bgunan pun..sangat2 lah bersih! RESPEK n hat off to Melaka peoples!




Nyway..kursus tu untuk wilayah tengah n wilayah selatan.soo.ada bdak N9, Johor, Melaka dan Selangor.Dalam ramai2 kawan ni..adalah beberapa orang aku baik dan rapat. Sebab yang lain banyak muka baru. Soo.dah jumpa kawan2 lama ni.macam2 la stori mori keluar..dari life, keje smpai la kisah peribadi. Yang menariknya aku nak kongsi.. kawan aku ni.baru putus tunang. Innalillah (kannn? kena sbut ayat tu kan klau org ditimpa musibah?). Soo.aku pun turut tumpang simpati. Kwan aku ni pempuan. Haruslah dia yang terasa lebih dan feeling habis kan.

Citer dia macam ni.. pmpuan ni kenal jantan ni masa knduri kawen. Kawan2 kenalkan la konon. Lepas kenal2 semua..mula jatuh cinta.pastu decide nak tunang dan bulan 6 tahun depan kawen. Kenal takde lama mana pun..setahun mcam tu je..mak bapak dah kenal la psangan masing2 ni..
Nak dijadikan citer.. si kawan aku pempuan ni..dia jenis suka bwt kepala sendiri tau. Paham tak maksud aku kat sini? Kwan aku jenis suka free..berkawan sana sni..but satu yang aku tau.dia jenis setia.memang takde jantan lain lah dalam idup dia.. mana aku tau? Sah2 aku kenal dia lama dan rasa macam takde jantan lain nak kat dia selain ex tunang dia sbab kawan aku ni bukan hot mana pun **tiup2 kuku


Soo.satu prkara yang menjadi masalah..kawan aku ni cepat marah or sentap pada benda2 kecik yg melibatkan tunang dia..contoh dinner dia tetiber cancel sbab tunang dia ada keje..dia punya sentap dan meroyan macam org mati laki ko tau.. haaa.tu lah sedikit pasal sikap buruk dia.

Pastu stended pempuan period..emosi tak menentu..dia mula lah bwt pelik2 perangai tu.. even suh tunang dia datang tengah2 malam sebab nak air mineral.. hanjjjj tak?
But.demi cinta sejati..tunang tu pun turut je.. dan one thing aku respek jantan tu..dia sangat2 la hormat perempuan..dengan kwan aku ni..marah or bengang macam mana pun..dia still senyum dan cakap baik2.. klau tgah marah sangat pun.dia akan mintak diri dan blah pegi mana2.. pastu mmang harapan la dia nak datang balik..lepas tu pandai2 la dorg berdua setel camner..aku tak campur kisah rumah tangga orang ni..

Tapi tu lah..sejati dan kuat mana pun cinta tu..kalau dah takde jodoh tak kemana.. bulan lepas dia putus tunang..laki tu mintak putus.. sebab kena pindah keje konon..but selidik pnyer selidik.dia ada orang lain.

And honestly.aku takde salahkan mana2 pihak.Lebih bagus putus dari kawen sama2,then cerai..stended melayu la kalau ada cop janda harus pandang serong baikkkk punyer kan.. soo.ni baru putus tunang.takde la macam serongg sangat orang nak pandang..
Dan kawan aku ni citer la..sebelum putus tu.dia ada la sesi hati ke jantung dengan ex tunang dia tu.. dia tnya la..nape nak putus dan bwt smua macam takde makna je.. si jantan tu pun citer la..dia ada orang lain dan lagi satu..orang tu sangat2 sayang kat dia lebih dari kwan aku ni sayang dia..
jantan tu ungkit la pasal diri kawan aku ni yg suka bwt kepala sendiri..marah2..tak nak ngaku salah dan macam2 la.. dia cuba nak tahan dan ubah kawan aku ni..tapi kawan aku ni tetap dengan prangai bangang dia..dan jantan tu ingat lepas tunang berubah la sikit kawan aku ni..tapi tak..Dan bwt jantan tu rasa macam tak dihargai dan disayangi secukup rasa *cehhh.ayat

Keputusan akhir..putus lah tunang itu.. dan kawan aku sedu sedan siap amik cuti tanpa gaji 2 minggu untuk meredakan perasaan dan atey yang tengah hancur berkecai.

OK.stop pasal sedu sedan tu smua..dengan smua yang terjadi ni..dapat lah aku simpulkan.. hargai la orang yang di sisi anda dan tolong jangan berperangai bangang lama2 sebab bukan smua orang leh tahan, Dalam kes ni takde salah dan betul. Jantan tu betul sebab dia jujur sebab tak tahan..yang pempuan tu betul sebab takde kes tembak menembak sepnjang sesi hati ke jantung tu berlangsung. Amin.dua2 selamat :)

Aku tulis dalam ni takde niat nak aib sape2..juz nak kongsi bnda yang leh kita bwt pengajaran.. ye lah..kita layan orang buruk.. sampai bila orang tu nak bertahan? mungkin baru2 boleh la.. tpi bila ada orang lain nampak dan terus amik kesempatan.. ko jugak yang rugi.. Jadi.segala kekurangan dan kelebihan pasangan anda.terimalah seadanya.. jangan nak banding2kan pulak dngan orang lain..kot tak suka.terus terang..takyah nak paksa2..perasaan bukan leh paksa…

Dan bila citer macam ni..aku teringat aku pernah berperangai hanjjj kat sorang ni dlu.but dia kwan je lah..nothing more. kot ko baca post ni..aku mintak maap siap2 dari ujung rambut ke ujung kuku kaki.. segala perangai buruk dan giler aku..sangat lah aku sesali dan berjanji takkan buat lagi. idup ni tak lama kan.. tak guna nak sakitkan hati orang dan idup dalam kebencian **mcam ada kne mngena plak?

ok.tu je nak citer kali ni.nak kuar makan.lapaqqqqq~ bye

0 SAY WHAT??!!!!: