pEnGikOt

Saturday, July 30, 2011

Kita tak sama :)

Malam tadi, sebelum p keje, aku tengok berita. Biasa la kan, berita dalam pukul 8 tue....
Pastu ada la keluar berita ni, pasal seorang budak umur 1 tahun lebey meninggal sebab kena langgar dengan bapak sendiri. Kes nya, bapak dia nak keluar kan kereta,pastu entah macam mana, anak dia ada kat tepi kot, dan dia tak perasan. Terus kena lenyek... kereta MPV kot, mau nya tak meninggal budak tu kan. Kesian dowh.... AL-Fatihah :(




Ok ok, stop crta pasal budak kena langgar tue. Ni aku sebenar nya, nak cerita pasal berita tu. Kejadian tu, berlaku kat Kelantan, dan aku ni plak orang Selangor. Dan harus sangat la aku tak faham dialek/loghat/sleng dia kan. 
                            
Aku macam faham2 kan sendiri je la *nsib baik dlu masa stdy ada mmber Kelantan

Ni yang aku hengen nie! Ye la, apa pemalas sangat si pekerja kat stesen tv tu! Pe salah nya dia letak subtitle kan? Ini tidak, jenuh la aku nak memahamkan apa yang orang tu cakap.boyemo


Masalah nya, bukan semua orang faham dialek/loghat/sleng negeri masing2 kan. Ye la, sebab setiap benda tu, kadang2 dia panggil dengan nama lain. Contoh nya, aku ingat lagi masa mula2 aku study kat Perlis dulu. Kebetulan, budak rumah aku ramai budak utara, so bila diorang sembang, yang aku dengan member ak dari Selangor and JB, senyap je. Sebab nye kitorang tak faham. 
Ada ke dia panggil BASIKAL tu GEREK!  *ok.gelak.boyemo

Haaa, tengok. Kan ke lain tu. Cuba korang bayang kan, kalau negeri2 lain yang ada dialek/sleng/loghat sendiri. Dan korang tahu tak, budak umah aku dulu, ada sorang dari Kelantan. Dia punya sleng, perghhh! Terbaik dari Kelantan! Nama pun dah duduk satu rumah kan, mesti la nak sembang dan kenal2. Dan kitorang feeling2 la nak ramah dan sembang dengan dia... tapiiiii...... kitorang tak faham dia cakap apa....

Dan sebab kan kitorang tak nak kecik kan atey dia, bila dia ckap, kitorang buat2 faham, pastu dia gelak, kitorang pun gelak.  
Baik tak kitorang nie? Pandai jaga hati kawan kan? hermmm 

Kalau korang tengok berita dari luar negara. Contoh nya macam dari US ke, korang mesti perasan kadang2, ada dia letak subtitle kan? Padehal, orang tu cakap bahasa Inggeris jugak. Haa...tu la nama nya dialek/loghat/sleng. Diorang pun macam kita jugak. Ada sleng/ loghat/dialek sendiri kat negeri masing2.... 
Rajin kan staff tv dia boyemo




So, aku rasa stesen2 tv kat Malaysia nie patut la amik inisiatiff macam tu kan. Jangan nak amik mudah sesuatu benda. Kan berita tu semua orang tengok.dan smua orang bukan dari negeri yang sama. 






p/s: ada orang Kedah nie wat aku sakit hati malam tadi!

0 SAY WHAT??!!!!: