pEnGikOt

Friday, October 12, 2012

Cendawan goreng meletopssss!

Salam jumaat semua. Lama tak hapdet blog ni..aishhh.asyik bizi je dengan idup ni kan..bila nak goyang kaki kat umah dan duit masuk juta2 dalam bank *angan2 tnggi ni*.hehehh


Okhay semua, post kali ni bukan pasal angan2 aku, tapi pasal stori aku semalam..

“stori dulu2 semalam takde ke?”

Alahaii.tak minat la nak tulis smua dalam ni..semalam je yang best bagi aku.hahahha :p

Semalam aku duk umah sepanjang hari sebab takde mood nak keluar dan shoping..ingat nak cari baju untuk trening hjung minggu ni..tapi ntah la.rasa mcam takde semangat *ssuatu sangat kan aku ilang smangat nak shoping..* – Soo.aku duk melepak kat umah dan layan budak2 kat umah aku ni.. ada baby sorang,dan umur 2 tahun sorang.. wahhh.sifat kebapaan menyerlah disitu..kah3!!!

Tapiii…jeng jeng jengggg~ petang tu akhirnya aku keluar jugak. Keluar dengan mak aku je pun..ni semua sebab aku mengidam nak makan cendwan goreng.. kes nye hari tu aku ada tengok kat chanel mana ntah depa duk sembang psai pnanaman cndwan…aku duk pkiaq tang lain bila dgaq psai cndwan ni.. trus otak aku trbang ke Wang Ulu..sapa yg tatau Wang Ulu tu duk celah mana..sila Google naa..

Cndwan greng dia trbaik baq anggggg~ mmang gerai dia port aku dgan kwan2 la stiap petang…

Haaa..nak dijadikan crita.petang tu lpas asaq aku dgan mak aku memulakan operasi mncari cndwan..sbab kuaq umah sayup,jadi aku dan mak aku truih p supermarket kat ulu yam..mak aku pun sambil teman aku.dia duk cari barang dia sama…aku dah dapt cndwan greng tu..aku pkiaq nak balik ja nak masak..hahahha

Lpaih dah beli pa yg patot..balik tu aku truih p dapuq siapkan sgala bnda nak masak cndwan greng ni..memandangkan slama ni duk beli ja kat kdai..so, msa nak masak tu ada msalah sket.sebab mak aku penin nak pilih tepung yg mana satu..aku pkiaq guna tepung kfc tu ja..hak yg dlam kotak tu..tapi mak aku kata takda sbab lupa nak beli tadi..pashtu mak aku test cuba try guna tepung jagung… aku mula2 dah rasa bnda takkan jadi..tapi takpa..kita buat eksperimen dlu..buat sikit ja..kalau tak jadi..takda rugi sangat kan… soo..tepung jagung tu..kita tmbah ayq sket dan garam..dan masukkan cndwan…pastu goreng…

Bila guna tepung jagung..siap greng ja aku try makan.. rasa tak sedap dan tawaq habiaq baqq ang… mak aku truih call jiran dpan umah tnya ada dak tpung kepsi hak yg dlam kotak tu..nasib jiran aku ada..dgan ujan renyai kat luaq..mak aku ggih pkai payung p amik kat umah jiran aku tu.,hahahha


Dpat ja tepung kepsi tu..aku pa agi..truskan la modus operandi *ayat nak CSI-kannnn~* - tpi bukan leh guna tepung kepsi tu saja..kita kena celup tluq dlu.klau tak mana tepung dia nak lekat kan..takkan nak bancuh tpung tu gna ayaq… ceroiii kot~ *based on the pngalaman with tepung jagung*

Fuhhh! Mmang lega rasa tekak dan perut dapat makan cndwan greng tu wlaupun ada rasa tak sama dgan yg hak kat Wang Ulu tu..tapi lpaih ngidam pun jadi la kan… dan sebabkan aku beli banyak gila cendawan tu, aku masak suku ja dari beg plastic yg aku beli tu..lebihnya aku simpan la kot2 ada yang nak mai umah aku mrasa makan cndwan greng aku bwt paih bca post ni kan…bahhahahah!!!!

Tapi pada yang tringin nak bwt sndri tu sebab umah aku jauh gila hgpa nak mai,..ni ada tips sikit dari aku *baru bljaq greng cndwan sehari dah bagi tips..ko mampuuuu?* -

Tips ptama: jgan rendam cndwan tu dgan ayaq lama2..seeloknya.bila smua da siap,kuali dah panas dan bahan lain da redi..baru hgpa basuh cndwan tu dan buh dlam pnapis ayaq paihtu celup dalam teluq dan salut dgan tepung.. sbab pa? sebab cndwan ni jnis serap ayaq.st g tkot cndwan hgpa rasa tawaq sbab ayaq bnyak..

Tips kedua: msa aku greng tu..minyak leh guna 3 kali ja..paihtu hgpa kna buang minyak dan ganti dgan minyak len.sebab klau hgpa greng cndwan gna minyak yg sama bnyak kali..nti minyak jdi itam dan akan efek kat cndwan hgpa…

Tips ketiga: msa pilih cndwan tu.pastikan cndwan hgpa tu kecik dan tak terlalu tua/besaq.. sebab nanti klau trlalu besaq..msa greng nti..cndwan tu jadi lmbik..bleh ja klau hgpa nak kerat jdi kcik..tpi leceh la..seng plih awai2 yg hak kcik..sedang pun ok dah….


Bwah ni adalah gmbar bahan2 yg jadi dan tak jadi msa aku buat cndwan greng tu..hgpa tatap lah puas2 naa..hahah..sapa2 yg nak mrasa tu..leh ja mai umah aku..tpi hbaq awai2 la nak mai..tkot stg kalau hgpa mai terjah gitu..cndwan smua aku dah habis..ehheheheh

ini adalah cndwan slepas kuar dari plastik dan dikecik2-kan

hak ni aku crta tadi..gna tpung jagung...jadi mcam dlam gmbaq ni la~

hak ni saja promo utk sapa yg bela meow kat luaq sana..ni vtamin utk meow aku..bagi bdan sehat dan bulu gebu...

hak ni la yg tepung kepsi+teluq = cndwan goreng meletopssss!


mak cik sibuk yg duk gesel2 msa aku goreng cndwan..

hasil cndwan aku...hahahaha!!!!! mmuahhhxx!


p/s: sori la naa.pada yg tak brapa nak paham bhsa aku dalam post ni..aku tgah feeling duk pghelih ni.. ada ptanyaan.sila komen kat bwah ni naa..lebiuuu la kat hgpa smua..mmuahhx!

18 SAY WHAT??!!!!:

Unknown said...

wow...meow makan scott emulsion...x pernah lagi dngr kes ni.... btw cendawan gorengg tu nmpk lazat!

Unknown said...

xpe.leh cuba... btw, mmang ada nmpak prubahan tau klau bgi meow mnum tu.. i bagi mnum..3 hari da nmpak prbahan mcam bulu dia kurg ggur..dia makin kuat makan..dan makin kembang bulu dia :)

Anonymous said...

alprazolam mg buy xanax online legit - xanax bars first time

Anonymous said...

xanax mg xanax japan - is 0.5mg xanax a high dose

Anonymous said...

cheap lorazepam what is apo-lorazepam 1mg used for - buy lorazepam australia

Anonymous said...

can you sniff diazepam addiction to valium symptoms - diazepam to buy no prescription

Anonymous said...

xanax 0.5mg cheap 2mg xanax bars - buy xanax cheap online no prescription

Anonymous said...

buy xanax online xanax overdose painless - buy xanax online pharmacy no prescription

Anonymous said...

ambien order ambien 10mg wiki - much does ambien cost

Anonymous said...

zolpidem without prescription ambien side effects taste - known side effects ambien

Anonymous said...

buy ambien online much does ambien cost street - cost of ambien cr without insurance

Anonymous said...

generic soma online buy soma online canada - carisoprodol recreational use

Anonymous said...

soma pills buy somatropin in canada - order soma online-cheap

Anonymous said...

ambien pharmacy buy ambien canada no prescription - online ambien music maker

Anonymous said...

buy somas soma muscle relaxer drug interactions - buy somatropin mexico

Anonymous said...

buy soma 350mg how to order soma online - buy soma online next day delivery

Anonymous said...

buy ambien online generic ambien northstar - sleep driving with ambien

Anonymous said...

soma online 350 mg carisoprodol generic soma - buy somatropin uk