pEnGikOt

Sunday, October 7, 2012

Rezeki yang terpaksa ditolak.

Alhamdulillah. Lagi sekali aku dapat call keje. Tapi kali ni dari UTM.

Tapi sayangnye, aku terpaksa rejek sebab aku rasa mcam akan menyusahkan aku kalau aku terima keje ni. Bukan apa.nanti kalau dapat keje ni. Sama ada di cwangan KL atau JB, aku tetap kena menyewa. Aku rasa tak mampu la. Sebab komitmen aku skrang ni banyak. Korang faham2 la kan kalau dah gaji SA17A tu..

sila klik pada gmbar utk tumbesaran yg sempurna :)

Ni dah kali ke-2 aku tolak. Dulu aku tolak sebab dpat dia offer keje lepas seminggu aku dpat keje skang ni, dan jawtan masa UTM bagi tu..pembantu pejabat rasanya.. tpi gred still sama jugak..

Bukan nak belagak,tapi susah beb. Umah sewa dah brapa, makan minum, minyak, kereta bulan2…uishhh. Memang keje lorong aku malam2 nti..hahahah. Aku bayar kete je dah 500 bulan2.. korang pk plak untuk aku byar umah sewa dan yang lain2 tu…  skang ni aku senang sikit sebab aku duk dengan famly,..umah free.makan free. Pastu aku buat part time malam2… boleh la tampung mana yang kurang dgan duit part time tu.

Skang ni seyes susah kalau setakat gaji bawah 2k kebawah. Korang tengok ye senarai belanja yang aku buat setiap bulan:

Kereta: 500
Bil eletrik dan Astro: 100
Minyak kereta: 100 (kalau bulan tu aku bnyak aktiviti luar 100 tak cukup)
Makan: 100 (wlaupun duk dengan fmily.tpi dah lapar tengah malam,takkan nak kejut mak suh masak kan?)
Simpanan: 150 (10% dari gaji basic)

Total: RM 950.00

Itu baru snarai yang asas, belum agi masuk bagi mak ayah, beli brang mcam makanan utk rumah atau baju dan sluar utk keje/keluar, pastu klau bulan tu aku kene sevis kete,.haa.btambah agi jumlah duit TOTAL tu.


Alhamdulillah, aku bujang..agak cukup la. Tapi kalau yang dah kawen? Haaa.itu aku tak pasti mcam mana dorang uruskan kewangan dorang.

Papepun, aku bukan nak merungut apa, aku bersyukur sebab aku masih ada kerja dan duit gaji tiap2 bulan untuk tampung idup aku. Now korang tau nape aku perlu tolak keje kat UTM tu kan?

Takpe lah..walaupun agak kecewa sebab tolak keje tu, tapi aku yakin ada nanti rezeki aku kat mana2… Amin 

0 SAY WHAT??!!!!: